PĂRINTELE IUSTIN LĂMUREŞTE

 
Comunicat cu privire la
problema actelor cu cip
În urma controverselor şi nelămuririlor legate de problema introducerii actelor electronice în România şi poziţia creştinilor faţă de ele, ne simţim îndatoraţi să facem următoarele precizări, care vizează strict poziţia Mănăstirii Petru-Vodă:
1) Cipul din actele biometrice nu este pecetea finală, ci unul din paşii premergători acesteia.
2) Cei care nu se opun implementării actelor de identitate electronice şi nu văd un pericol în acceptarea lor trebuie să fie constienţi că săvârşesc un păcat împotriva evidenţei Apocalipsei [1] şi se fac părtaşi, mai mult sau mai puţin, acestui sistem care începe să semene din ce în ce mai mult cu fiara apocaliptică [2].
3) După cum ne învaţă Sfânta Scriptură şi Sfintele Canoane, avem datoria de a primi pe oricine vine la spovedanie cu duh umilit şi dorinţa de îndreptare. Aşadar nu excludem pocăinţa şi îndreptarea celor ce au acceptat actele cu cip.
4) Daca penitentul nu renunţă la actele cu cip, după ce a fost mai înainte duhovniceşte catehizat şi mustrat, noi, Mănăstirea Petru-Vodă, nu ne putem asuma ca acesta să fie dezlegat la spovedanie, decât dacă renunţă la aceste acte şi acceptă canonul de îndreptare [3].
5) În privinţa acelei înregistrări video postate pe internet, în care cineva întreabă cum să procedeze cu soţia care are un act cu cip, ţinem să facem precizarea că acea înregistrare nu trebuia facută publică, deoarece era un sfat personal, menit să câştige pocăinţa şi trezirea conştiinţei penitentului, şi nu reprezintă un sfat general valabil. Epitimia pentru păcate diferă de la individ la individ. Chiar dacă la început se face afirmaţia, aparent gravă, ca soţul să îşi părăsească soţia, totuşi se revine cu precizarea ca soţia să fie adusă spre catehizare şi spovedanie. Un duhovnic iscusit acordă canonul şi mustrarea în funcţie de starea sufletească a fiecăruia. Pentru acel suflet era poate necesară o astfel de mustrare. Aşadar, mustrarea şi canonul celui ce primeste acte cu cip se face particular, după cum hotărăşte duhovnicul şi în funcţie de situaţie.
6) Precizăm iarăşi că prin această poziţie a noastră nu intenţionam să facem nici un fel de scindare în Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, ci cerem să ni se dea voie să purtăm mai departe lucrarea Duhului celui ce a spus cândva: “Iată, securea zace la rădăcina pomilor; deci tot pomul care nu face roadă bună se taie şi în foc se aruncă!” (Matei 3, 10) şi să ne temem de mustrarea Celui ce a spus: “Faţa cerului ştiţi să o socotiţi, iar semnele vremilor nu puteţi!” (Matei 16, 3).
Chiar dacă nu mai este între noi un Sfânt Apostol Pavel, nu mai avem un dumnezeiesc ierarh ca Vasilie cel Mare, ca Grigorie Palama sau ca Ioan Maximovici, şi pentru aceea şi situaţia este cu atât mai greu de judecat, avem încredere însă că bunul Dumnezeu va păzi turma Sa şi că Păstorul cel Bun cunoaşte oile Sale, iar ele Îl cunosc pe El şi ascultă glasul Lui (Ioan 10, 14).
Arhimandrit Justin Pârvu
Stareţ al Mănăstirii Petru-Vodă
[1] I Tesaloniceni 5, 20.
[2] Nu putem, de asemenea, să trecem cu vederea prorociile Sfinţilor, mai vechi sau mai noi, care pun egal între lucrările fiarei apocaliptice şi măsurile antihristice şi antiumane ale statului global contemporan.
[3] Nu putem dezlega unele păcate, iar pe altele nu.

The URI to TrackBack this entry is: https://ortodoxiacaleaceadreapta.wordpress.com/2010/07/23/parintele-iustin-lamureste/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: